Kite intro

For et par uger siden blev jeg kontaktet af Sandeep, da hans 18-årige datter Sarah utroligt gerne vil prøve kitesurfing. Men nu er kitesurfing som bekendt ikke noget, som man bare lige prøver, og jeg har hverken udstyret, kompetencerne eller certificeringer til at undervise som sådan i kiting – og da tiden også var knap blev vi enige om, at jeg kunne hjælpe dem med en god intro til kiting – en “aperitif” om man vil! Så Sarah kunne få en fornemmelse og ikke mindst få lidt viden, som vil hjælpe hende, når hun skal have et rigtigt kursus.

En hurtig snak om vindvinduet inden trainer kiten kommer ud...
En hurtig snak om vindvinduet inden trainer kiten kommer ud…


Jeg havde ikke min egen trainer kite liggende i bilen, så lånte en 2,1 paraflex af Andreas, der har Aalborg kiteskole. Da det “bare” skulle være en intro (og vi havde knap 2 timer til rådighed), brugte vi ikke særlig lang tid på sikkerhed og teori, men nøjedes med at tage en hurtig snak om vindvinduet – Sarah havde gjort sit forarbejde og havde læst lidt op inden, og så kommer hun fra en baggrund som sejler, så det var hurtig overstået 🙂

Kiten kom i luften, der blæste små 10 ms, så kan selv en lille trainer på lidt over 2 meter være stor i hænderne på en begynder – og Sarah er ikke nogen kæmpe, så hun fik sin sag for, men hatten af for den entusiasme og energi, hun lagde for dagen. Vi lavede de klassiske øvelser med at flyve kiten i 8-taller, loope, gå med kiten parkeret og flyve med lukkede øjne for at give hende en ide om, hvordan en kite opfører sig i luften og “føle kiten igennem baren”.

Der er godt træk i sådan en lille kite når det blæser knap 10 ms :-)
Der er godt træk i sådan en lille kite når det blæser knap 10 ms 🙂

Efter en times tid var det tid til en pause, jeg skal indrømme, at jeg var meget imponeret over hvor hurtigt Sarah havde fået fat i tingene. Vi blev enige om, at komme op på landboardet og køre en tur ville være en fin måde at slutte intro’en af. Jeg ser ofte begyndere på landboard have en meget forkert kropsholdning, hvor de står ret op og ned på boardet – og selvom der ikke er så meget træk at læne sig imod på en trainer kite, så giver det stadig mening at stå rigtigt fra starten. Derfor brugte vi lidt tid, hvor Sarah stod på boardet og jeg agerede kite, så hun kunne få en fornemmelse for hvordan boardet styrer – og hvordan hun kan bremse ved at køre op imod vinden.

Så skal vi se, om det kan lykkedes at køre en tur uden at komme galt af sted...
Så skal vi se, om det kan lykkedes at køre en tur uden at komme galt af sted…

På Grøndhøj strand hvor vi var, var der ikke super meget plads, hvor man kunne køre på pakket sand og retningen var ikke super god, så jeg ville gerne have været et andet sted, da Sarah skulle op og køre rigtigt, men tiden var ved at løbe fra os. Både Sarah og jeg ville gerne, at hun fik et par ture på boardet, inden vi var nødt til at stoppe, så vi fandt det bedste sted, hvor hun kunne køre 150-200 meter på pakket sand. Alt taget i betragtning så synes jeg faktisk, at det gik rigtigt godt, Sarah fik kørt et par gode ture – uden at falde eller så meget som virke utryg ved det hele. Desværre var tiden gået – jeg har indtryk af at Sarah gerne ville have haft brugt en halv times tid mere, det ville jeg i hvert fald gerne 🙂

Der er meget at holde styr på, men det går jo faktisk rigtigt godt :-)
Der er meget at holde styr på, men det går jo faktisk rigtigt godt 🙂

Det ser ud til, at Sarah er blevet helt hooked, så hold øje i Ebeltoft og omegn. Jeg har ladet mig fortælle, at hun efter sommeren kommer til at slå sine folder der, så mon ikke Ahl og Øer blive home spot, det er i hvert fald to dejligt spots. Her er hvad Sarah skrev om de knap 2 timer vi havde:

“Jeg var super spændt på at prøve kitesurfing, og det viste sig også at være super sjovt! Det var imponerende at føle hvor meget kræft, der var i dragen, når den trak aller mest. Jeg var ret nervøs, da jeg skulle op på brættet, men når man først begyndte at få følelsen for hvordan man skulle kontrollerer det, var det meget rart. Det var selvfølgeligt også en stor hjælp, at Morten var der til at støtte mig gennem det hele og sætte mig ind i bevægelserne. Jeg har helt klart fået lyst til at gøre det igen!”

Skulle du få løst til en intro til kite, så tag endelig fat på mig enten via bloggen her eller på facebook/powerkiterdotdk. Men husk på at jeg hverken kan eller vil tilbyde et fuld kursus – der skal du have fat på en kiteskole og få et rigtigt kursus. Jeg vil på det kraftigste anbefale, at tage et kursus hos en af skolerne, der er certificeret under Dansk sejlunion!

